Piootrek
Dołączył: 11 Lip 2005
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: ChoRzów
|
Wysłany: Pon 20:56, 11 Lip 2005 Temat postu: Świat Planescape |
|
|
Planescape jest jednym ze światów stworzonych przez TSR dla gry fabularej Advanced Dungeons & Dragons (AD&D). Jest to dosyć stary system RPG, ale bardzo ciekawy, a przede wszystkim już sam świat zachęca do gry. Z tego właśnie względu został on wybrany jako świat akcji gry Planescape: Torment.
Planescape jest światem bardzo wyjątkowym, ponieważ jednoczy on wszystkie inne światy AD&D. Nie definiuje on świata ani nawet wszechświata, można powiedzieć, że jest to Wieloświat. Dziwne to określenie, ale postaram się jakoś tutaj wyjaśnic o co dokładnie w tym wszystkim chodzi. Ten Wieloświat składa się z innych światów, z innych sfer. Jedną z tych sfer jest Główna Sfera Materialna i w tej właśnie sferze znajdują sie wszytkie światy AD&D jakie stworzyło TSR z wyjątkiem świata Ravenloft. Planescape skupia sie jednak wokół innych światów. Postaram się teraz przedstawić krótki ich porzegląd.
Sfery Wewnętrzne - inaczej są zwane sferami żywiołów, a to dlatego, ze z nich sie właśnie składają, jak Sfera Ognia czy też Sfera Wody.
Sfery Zewnętrzne - Sfery te reprezentują elementy psychologiczne, moralne, a nie fizyczne. Dobro i zło, prawo i chaos. W środku znajdują sie Krainy Zewnętrzne (Outlands), jest to sfera neutralna. Im bliżej jednak innej sfery, Krainy Zewnętrzne zaczynają coraz bardziej ją przypominać. W samym środku całości znajduje sie miasto Sigil, Miasto Drzwi. Ma ono kształt okręgu i unosi sie ponad Krainami Zewnętrznymi.
Sfera Astralna - Srebrzysta pustka, która łączy Sfery Zewnętrzne z Główną Materialną Sferą. Niech jej nicość ciebie jednak nie zmyli, miejsce to jest nadzwyczaj niebezpieczne. Githyanki obrali sobie to miejsce jaka ich dom. Kolejną warta zaznaczenia rzeczą jest to, iż w Sferze Astralnej znajdują sie ciała bogów... Niektóre z nich są używane przez Githyanki jako latające fortece.
Sfera Eteryczna - Jest to sfera w postaci szarej mgły, która łączy Sfery Wewnętrzne z Główną Materialną Sferą. Jest nieco spokojniejsza od Sfery Astralnej, ale wciąż ma swoje niebezpieczeństwa, na przykład pół-sfery. Stworzone zostały one przez potężnych magów jako ich własne, ulubione sfery, takie "zwierzątka domowe". Magowie ci, nie lubią kiedy zakłóca się ich spokój.
Miasto Sigil - Zasługuje ono na szczególną uwagę. Nie tylko dlatego ze ma charakterystyczny kształt, ale także dlatego, że znajduje się w samym środku Wieloświata. Jest to całkowicie nautralny teren, w którym przestrzegania praw strzeże jego władczyni, Pani Bólu (Lady of Pain) czy też po prostu Pani. Istota posiadająca niesamowitą moc. Posiada ona moc zdolną do powstrzymania bogów zdala od Sigil, może także uwięzić każdego, kto zagraża bezpieczeństwu oraz neutralności Sigil. Sigil posiada także inną nazwę, Miasto Drzwi. Bierze się to stąd, iż w Sigil znajdują sie portale do wszystkich innych sfer.
Jak widać w świecie Planescape znajduje się wiele niesamowitych miejsc. Nie jest to najważniejsze. Najistotniejsza chyba rzeczą w świecie jest wiara. Wiara kształtuje sfery. Ludzie mieszkający w określonych miejscach mogę je zmieniac, czy też nawet przenosić do innych sfer. Nie powinno więc zaskakiwać, ze powstało wiele myśli filozoficznych na ten temat. Reprezentowane są one przez grupy zwane Frakcjami.
Udręka. Ból trudny do opisania. Czy wyobrażasz sobie większą męczarnię od bycia pozbawionym tożsamości oraz niemożliwości określenia swojego miejsca w miejscu, które jest niekończącym się szaleństwem, które zwykliśmy nazywać Wieloświatem?
To jest właśnie problem z jakim przyjdzie ci sie uporać w grze Planescape: Torment.
Jesteś Bezimiennym, zagubioną duszą w szalonym, otaczającym ciebie świecie. Jesteś nieśmiertelny. Za każdym raziem kiedy umierasz dzieje się ta sama rzecz - spowrotem sie budzisz. Jest kolejny, podobny do innych, dzień w Sigil, mieście postrzeganym przez wielu jako środek Wieloświata. Budzisz sie w kostnicy, wyglądając jak większość znajdujących się tam ciał, pokryty bliznami. Jest jednak w toie nieco więcej życia, niż zwykle to się zdarza w tym miejscu. Wstajesz... Kim jesteś? Jak się tutaj dostałeś? Nie wiesz tego, postanawiasz to wyjaśnić.
Mamy ciekawą historię, interesującego bohatera, tajemniczy świat... Nie pozostaje nic innego jak zgasić światło, dać się ponieść wyobraźni i przenieść się do świata Planescape.
Żródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Piootrek dnia Wto 9:46, 12 Lip 2005, w całości zmieniany 2 razy
|
|